Select Page

За десять місяців у 24-х областях України пройшли майстер-класи для підлітків про те, яким чином можна запобігати порушенням їхніх прав з боку працівників поліції. Такі тренінги відбулися завдяки залученню регіональних тренерів в межах проекту «Підвищення рівня правоосвіти і здатності захищати свої права під час спілкування з поліцією», що реалізовувався Асоціацією УМДПЛ.

За оцінками фахівців, підлітки вважаються однією з найвразливіших категорій населення у діяльності правоохоронних органів. До прикладу, за результатами опитування молоді проекту ЮНІСЕФ «U-Report», «Права дітей, жовтень 2016», 40% репортерам було важко відповісти на запитання «На Вашу думку, чи дотримуються у Україні права дітей та підлітків (до 18 років)?». Підлітки не знають, які мають права, тому не вміють реагувати на їхнє порушення.

Якимось чином змінити такий порядок денний в кращу сторону і був покликаний проект «Підвищення рівня правоосвіти і здатності захищати свої права під час спілкування з поліцією», що реалізовувався Асоціацією УМДПЛ (Асоціацією українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів) у період з 15 листопада 2017 – 15 серпня 2018 рр. На виконання проекту організацією були залучені тренери у 24-х регіонах, які, в цілому, провели 75 тренінгів про основи спілкування з поліцією.

Основною аудиторією майстер-класів стали підлітки 14-18 років, які перебувають у конфлікті із законом, або можуть мати (в т.ч. негативний досвід) спілкування з працівниками поліції/ чиї права можуть бути порушеними. В цілому, такі тренінги відбувалися для вихованців таких навчально-виховних закладів, як: школи-інтернати, притулки, установи виконання покарань, центри соціально-психологічної реабілітації дітей, дитячі будинки, центри соціального проживання для неповнолітніх та підлітків та ін.

За словами Юрія Чумака, голови Харківського обласного осередку Асоціації УМДПЛ, особливістю проведених тренінгів у Харківській області було те, що вдалося залучити до них працівників поліції. «Раніше неодноразово доводилося чути від представників адміністрацій шкіл: мовляв, навіщо ви дітям все про їх права розповідаєте, адже вони й так занадто «грамотні», краще розкажіть їм про обов’язки. На що я, зазвичай, відповідав, що кожен мусить займатися своєю справою: правозахисники інформують про права, а про обов’язки нехай оповідають працівники прокуратури чи поліції», – ділиться враженнями пан Чумак.

Тренер розповідає, що в межах проекту вдалося провести конвергентні заходи, коли правозахисник спілкувався з підлітками разом із поліцейськими.

«У Харкові ми зробили це разом із Патрульною поліцією, яка працює з освітніми закладами в рамках свого проекту «Шкільний офіцер поліції», а в області – спільно з офіцерами ювенальної превенції та іншими працівниками поліції», – ділиться досвідом пан Чумак.

Крім того, тренер зазначає, що це мало гарний результат: представник Асоціації УМДПЛ, що має чималий тренерський досвід, в інтерактивній манері спілкувався з підлітками, відповідаючи на їх питання, пов’язані з сюжетами мультфільмів, у першу чергу – присвячені спілкуванню неповнолітніх із поліцейськими; а правоохоронці розповідали юнакам та дівчатам про особливості правового статусу підлітків, наводили цікаві приклади з поліцейської практики.

«І разом ми «програвали» сценки зустрічі молодої людини з правоохоронцем на вулиці. Вийшло файно!», – додає пан Чумак…

На жаль, за оцінками експертів Асоціації УМДПЛ, на сьогодні філософія ставлення оновленої поліції до підлітків концептуально майже не відрізняється від тієї, яку МВС сповідувало ще за часів СРСР – пріоритет завдань з протидії злочинності над вихованням, котре, як правило, зводиться до проведення формальних і суто іміджевих заходів.

Тому за результатами проекту організацією було також розроблено шість базових рекомендацій для Національної поліції України. До таких рекомендації, серед іншого, увійшли: потреба оновити та осучаснити нормативно-правову базу діяльності підрозділів ювенальної превенції та шкільних офіцерів поліції, а також розширити формат взаємодії поліції і Міністерства освіти в питаннях здійснення виховної та просвітницької роботи у молодіжному середовищі.

Асоціація УМДПЛ