Select Page

За даними Державного реєстру виборців, в Україні станом на кінець 2018 р. налічувалося 35 млн. виборців. З них 1 281 тис. осіб – переселенці. Чи зможуть вони проголосувати на виборах Президента України 31 березня 2019 року? Та чи зможуть реалізувати своє виборче право ті, хто залишився на окупованій території?

Зауважу, що згідно з результатами опитування вимушених переселенців щодо їх участі у політичнихта виборчих процесах, здійсненого Міжнародноюфундацією виборчих систем IFES спільно з GFKв грудні 2016 року, лише 7% опитаних взялиучасть у позачергових виборах Президента України, що проводилися у 2014 році. З одного боку, вочевидь, значна частка з них на день виборів ще не виїхали за межі тимчасово окупованих територій, а бойовики так званих «ДНР» і «ЛНР» у містинах, де панували, виборчий процес просто зірвали.

Але була й інша причина. Як пам’ятаємо, тоді до постанови ЦВК №893 «Про забезпечення тимчасової зміни місця голосування виборця без зміни його виборчої адреси» було внесено зміни (постанова ЦВК №240 від 09.04.2014), згідно з якими виборці, виборча адреса яких знаходиться на території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, могли не додавати до заяви документи, які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця їх голосування. Проте дія такого спрощеного порядку не поширювалась на внутрішньо переміщених осіб з непідконтрольних державі окремих районів Донецької та Луганської областей. І нерідко, не маючи ніяких додаткових документів, які б підтверджували факт проживання на новому місці (договорів оренди, купівлі нерухомості тощо), вони не могли підтвердити необхідність тимчасової зміни місця голосування та позбавлялися права голосу.

Минулого року постановою ЦВК №129 від 5 вересня було зроблено крок щодо подолання такої правової проблеми, шляхом доповнення пункту 2.5 постанови ЦВК №893 новим абзацом такого змісту:«Виборці, виборча адреса яких знаходиться на тимчасово окупованих територіях районів, міст, селищ і сіл, їх частин у Донецькій та Луганській областях, межі та перелік яких визначаються Президентом України у порядку, передбаченому Законом України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», можуть не додавати до заяви документи, які підтверджують необхідність тимчасової зміни місця їх голосування».

Здавалося б, питання вирішено: переселенцям відтепер достатньо взяти з собою лише паспорт, звернутися до органу ведення Держреєстру виборців з обґрунтованою заявою про тимчасову зміну місця голосування (в обґрунтування зазначивши, що проголосувати за Президента України на окупованих територіях немає ніякої можливості) – отримати відповідне посвідчення про тимчасову зміну місця голосування, 31 березня прийти на визначену виборчу дільницю та віддати свій голос за одного з кандидатів.

Але, як то кажуть, є одне «але». Справа в тому, що Президент досі не видав указ, який би визначав межі і перелік тимчасово окупованих територій. Хоча, за повідомленнями ЗМІ, проект цього указу вже підготували в Міноборони і подали главі держави.

Можливо, був якийсь інший папір, що вийшов із Адміністрації Президента, яким ці сумні межі були визначені, однак він залишився поза увагою широкої громадськості? Щоб з’ясувати це, я спрямував запит до Президента, в якому, відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації», просивнадати наступну інформацію: акт Президента України, яким визначено межітимчасово окупованих територій Донецької та Луганської областей, а також реквізитиозначеного документу.

На що отримав відповідь №12-09/318 від 25.01.2019 р. про те, що станом на 24 січня «триває робота з опрацювання згаданого Указу Президента України у структурних підрозділах Адміністрації Президента».

При цьому мене поінформували, що «зазначений перелік встановлений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року №1085«Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» (зі змінами)».

Адміністраця Президента

Виходить, що турбуватися переселенцям нема про що? Поспілкувавшись з працівниками органів ведення Держреєстру, я дізнався, що в них навіть існує комп’ютерна програма, використовуючи яку, при внесенні адреси виборця, одразу висвічується, чи значиться остання на окупованих територіях.

Утім, за словами представників громадських організацій, що надають правову допомогу внутрішньо переміщеним особам, у Харківській області склалася різноманітна практика щодо тимчасової зміни місця голосування переселенцями: у більшості органів ведення Держреєстру виборців задовольняються наявністю у таких заявників лише паспорту, а в деяких вимагають (чи то просять) додати ще й довідку переселенця.

Можливо, для своїх підлеглих Служба розпорядника Державного реєстру виборців підготувала якусь внутрішню інструкцію? Я звернувся й до неї з відповідним запитом на інформацію. Який чомусь був залишений без реагування. Коли було спрямовано повторний інформаційний запит з приміткою «У разі його ігнорування залишаю за собою право звернутися зі скаргою до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та надати даному факту розголос через засоби масової інформації», надійшла «відповідь»: «Адреса електронної пошти Центральної виборчої комісії, визначена для роботи з електронними зверненнями громадян: zvr@cvk.gov.ua».

Наочно пересвідчившись, що працівники Служби розпорядника Держреєстру виборців настільки зайняті своєю безпосередньою діяльністю, що досі не мали змоги розібратися, чим відрізняються запити на інформацію від звернень громадян, я надіслав запит і на ЦВК (щоправда, на електронну скриньку, призначену саме для запитів на публічну інформацію: post@cvk.gov.ua).

І просив надати наступну інформацію: інструкцію або інший документ розпорядника Державного реєстру виборців, яким врегульовано порядок тимчасової зміни місця голосування внутрішньо переміщених осіб, а також реквізити означеного документу.

І не минуло 5 робочих днів, як отримав відповідь №21-17-705 від 06.02.2019 р., в якій наводився текст вже згаданого мною вище пункту 2.5 постанови ЦВК №893. А далі, чорним по білому вказано: «Проте станом на сьогодні меж тимчасово окупованих територій районів, міст, селищ і сіл, їх частин у Донецькій та Луганській областях не встановлено».

ЦВК_1ЦВК_2

Отже, що ми маємо «у сухому залишку»? В принципі, виходить, що вимушені переселенці, в разі якихось питань до них з боку працівників органів Держреєстру, завжди зможуть додатково надати довідку переселенця (тобто, довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, в якій значиться нинішнє фактичне місце проживання/перебування), і не матимуть значних проблем із тимчасовою зміною місця голосування.

А от як бути з іншими особами, що проживають і донині на окупованих територіях, але мають бажання (і гарантоване Конституцією України право!) проголосувати на прийдешніх виборах Президента України? Цілком ймовірно, що їм відмовлятимуть у такій можливості, на підставі того, що, мовляв, межі тимчасово окупованих територій Президентом «на сьогодні не встановлені».

Юрій Чумак, громадський омбудсмен із захисту виборчих прав Громадянської мережі ОПОРА у Харківській області

 

P.S.: Президент Петро Порошенко 7 лютого 2019 року підписав Указ, який визначає перелік тимчасово окупованих населених пунктів у Донецькій та Луганській областях, а також межі окупованих територій.

Даний крок був дуже важливим, оскільки додає правової визначеності цьому питанню й полегшує можливість для вимушених переселенців і мешканців окупованої частини Донбасу прийняти участь у виборах Президента України – 2019.

Подивитися повний перелік міст, селищ, районів тимчасово окупованих територій, а також їхні географічні координати можна за посиланням:
https://www.president.gov.ua/documents/322019-26050